Skip to content
Rynki od TradingView
Interactive Progress

Interactive Progress

Gospodarka, finanse, wydarzenia, biznes i technologia

Primary Menu
  • GospodarkaInformacje o firmach i gospodarkach z polski i świata.
  • Technologia
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Informacje
  • Polityka
  • FB
  • Home
  • Gospodarka
  • Brak pracowników sezonowych? Przygotuj firmę na świąteczny wzrost zamówień
  • Biznes
  • Gospodarka

Brak pracowników sezonowych? Przygotuj firmę na świąteczny wzrost zamówień

Redaktor 22 listopada 2021 4 min read

Rozpoczyna się najgorętszy czas sprzedażowy – okres przedświąteczny i Święta Bożego Narodzenia. To także wysoki sezon na rynku pracy tymczasowej. Wzrost zamówień w listopadzie i grudniu to z jednej strony duże zyski, a z drugiej problem wielu film produkcyjnych i usługowych. Okazuje się jednak, że w tym roku brak pracowników sezonowych doskwiera szczególnie. Jak sobie z nim poradzić? Przedstawiamy kilka wskazówek.

Święta Bożego Narodzenia są najbardziej wyczekiwanym okresem praktycznie we wszystkich branżach. Na każdym etapie, począwszy od produkcji, przez sprzedaż, aż po logistykę, firmy liczą na wysokie zyski. Jest to oczywiście związane z zakupową gorączką i przygotowaniem świąt. Zarówno sprzedaż stacjonarna, jak i online, jest w tym okresie u szczytu swojej efektywności. Na przeszkodzie do sprawnej obsługi klientów stoi jednak brak pracowników sezonowych. Bez nich bardzo ciężko firmom wywiązać się ze zobowiązań danych konsumentom. Co zatem robić?

Z czego wynika brak pracowników?

Czynników jest kilka. Specjaliści zwracają uwagę na ogólny brak pracowników wynikający z sytuacji demograficznej w kraju. Jednak w tym roku najbardziej doskwiera pokłosie pandemii. Koronawirus na długi czas pozostawił poza granicami obcokrajowców, którzy każdego roku stanowili bardzo duży odsetek pracowników sezonowych. Najwięcej z nich pochodziło zza wschodniej granicy, nie bez znaczenia pozostaje więc sytuacja polityczna. Kolejna kwestia to zasady wewnętrzne firm, które dopuszczają do pracy jedynie osoby zaszczepione, ograniczającym tym samym możliwość dużej części, zwłaszcza bardzo młodych osób. Młodzież, a zwłaszcza studenci, stanowią zawsze bardzo cenną grupę pracowników sezonowych. O ile jednak w okresie wakacyjnym mają dużo czasu wolnego na pracę, o tyle miesiące zimowe muszą poświęcić na naukę. Ci, którzy chcą i mogą pracować, szukają dłuższego zatrudnienia. Należy podkreślić, że zainteresowanie pracą tymczasową nie słabnie, ale z każdym rokiem zwiększa się liczba firm i rośnie zapotrzebowanie. Głównym zadaniem firm jest więc zapewnienie odpowiedniego zaplecza i warunków płacowych dla tych, którzy pozostają niezdecydowani – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace. Jak w praktyce poradzić sobie z brakiem pracowników sezonowych?

Gdzie szukać pracownika i czym go zachęcić?

Firmy szukają pracowników na wiele sposobów: agencje pośrednictwa pracy, urzędy pracy, portale internetowe, lokalne bazy ogłoszeń. Wszystkie drogi są dobre, pod warunkiem, że przyniosą efekt. Dużym problemem jest fakt, że firmy zbyt późno decydują się na zwiększenie oferty sprzedażowej czy rozszerzenie usług. Brak pracowników sezonowych potrafi niektórych zaskoczyć. Poszukiwania pracowników należy zacząć odpowiednio wcześniej, mierząc siły na zamiary. Jak przekonać tych, którzy wyrażą chęć zatrudnienia? Podstawa to zapewnienie odpowiednich warunków. Kandydaci boją się wykorzystania ich i nadmiernego eksploatowania w krótkim okresie. Wielogodzinne zmiany, mało przerw, nadmiar zamówień przeznaczony do realizacji jednej osoby – to bardzo zniechęca. Pracodawcy narzekają, że wiele osób rezygnuje w szczycie sezonu. Mamy teraz ostatni moment, aby temu zapobiec – podkreśla Sebastian Kopiej. Jakie rady powinien wziąć pod uwagę każdy pracodawca?

  • Rozpocznij rekrutację odpowiednio wcześnie. Dobrze zaplanuj, ilu pracowników potrzebujesz. Może okazać się, że koszt zatrudnienia będzie niewspółmierny z zyskami, jeśli nie zrobisz precyzyjnych planów. Albo przeciwnie – niezrealizowane z powody braku pracowników zlecenia obniżą zyski i zburzą zaufanie do firmy.

  • Zapewnij pracownikom odpowiednie i jasne warunki od samego początku. Stawka godzinowa w przypadku zatrudnienia czasowego powinna przewyższać najniższą krajową. To może zachęcić osoby o stałym zatrudnieniu to podjęcia dodatkowej pracy w zbliżającym się okresie.

  • Poszukaj stażystów, którym zapewnisz zatrudnienie także po zakończeniu sezonu. Brak pracowników tymczasowych może z czasem przerodzić się w ogólny brak. Zyskasz pomoc w najgorętszym okresie, a także potencjalnego wykwalifikowanego już pracownika. Możesz zgłosić się do Urzędu Pracy odpowiednio wcześniej i skorzystać z programów stażowych.

  • Dbaj o przestrzeganie kodeksu pracy, także jeśli zatrudniasz pracowników na podstawie umowy zlecenie. Jak wynika z doniesień wielu prawników, firmy, które nie przestrzegają podstawowych norm, cierpią podwójnie – tracą pracowników oraz zyski. Zła opinia o pracodawcy owocuje brakiem zaufania klientów.

  • Wykorzystaj różne kanały, aby dotrzeć do młodych osób, które być może nie myślały o podjęciu pracy. Pamiętaj o ogromnym potencjale mediów społecznościowych i efektywnej komunikacji. Dobry pomysł i wartościowa rekrutacja to klucze do sukcesu.

Tagi: brak firmy koronawirus pracownik sezon sprzedaż święta

Kontynuuj czytanie

Poprzedni: Etisoft dostarczy etykiety na produkty Sanofi
Kolejny: Do czego może służyć oprogramowanie?

Powiązane treści

Sezon pszczelarski w Polsce – od pszczół do słoików
3 min read
  • Artykuł partnera
  • Biznes
  • Handel
  • Przemysł

Sezon pszczelarski w Polsce – od pszczół do słoików

14 maja 2025
Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania
3 min read
  • Biznes
  • Polityka

Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania

13 maja 2025
Podróżuj inteligentnie i komfortowo: odkryj świat Empty Legs i wynajmu prywatnych samolotów
5 min read
  • Biznes
  • Informacje
  • Lotnictwo
  • Podróże

Podróżuj inteligentnie i komfortowo: odkryj świat Empty Legs i wynajmu prywatnych samolotów

24 kwietnia 2025

TECHNOLOGIA

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić? Elektroniczny obieg dokumentów - jakie obszary można usprawnić? 1

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić?

4 grudnia 2024
Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz? 2

Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz?

24 czerwca 2024
Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach 3

Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach

3 czerwca 2024
Czy AI zmieni e-commerce na dobre Czy AI zmieni e-commerce na dobre 4

Czy AI zmieni e-commerce na dobre

13 kwietnia 2024
iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego? 5

iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego?

5 kwietnia 2024
Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia? 6

Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia?

18 września 2023
Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników 7

Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników

4 września 2023

MARKETING

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu Słownik pojęć marketingowych - Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

16 grudnia 2024
Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

5 listopada 2024
Czym jest marketing internetowy? Sprawdź! Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

5 listopada 2024
Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

3 października 2024
Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

26 stycznia 2024
Reklama w… pociągu? Sprawdź, jak ją wykorzystać do promocji swojej marki

Reklama w… pociągu? Sprawdź, jak ją wykorzystać do promocji swojej marki

29 czerwca 2023

Masz pytania lub propozycję współpracy?

Skontaktuj się z nami:

redakcja@interactive-progress.pl

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Sezon pszczelarski w Polsce – od pszczół do słoików BiznesHandelPrzemysł
Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania BiznesPolityka
Podróżuj inteligentnie i komfortowo: odkryj świat Empty Legs i wynajmu prywatnych samolotów BiznesInformacjeLotnictwoPodróże
System Zarządzania Jakością jako klucz do sukcesu Twojej firmy Biznes
KATEGORIE
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Polityka
  • Informacje
INFORMACJE
  • Kontakt
  • Polityka cookies
  • Polityka prywatności
Partnerzy
  • Sklep Krauz
  • autobi.pl
Dane kontaktowe
  • redakcja@interactive-progress.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone © Interactive Progress
Design by AF themes