Skip to content
Rynki od TradingView
Interactive Progress

Interactive Progress

Gospodarka, finanse, wydarzenia, biznes i technologia

Primary Menu
  • GospodarkaInformacje o firmach i gospodarkach z polski i świata.
  • Technologia
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Informacje
  • Polityka
  • FB
  • Home
  • Polityka
  • Czy w wyniku unijnych dyrektyw grozi nam monopol na rynku delivery?
  • Polityka

Czy w wyniku unijnych dyrektyw grozi nam monopol na rynku delivery?

Redaktor 20 października 2025 4 min read

Czy w wyniku unijnych dyrektyw grozi nam monopol na rynku delivery?

Rynek delivery stoi u progu rewolucyjnych zmian, jakie spowoduje wejście w życie dyrektywy unijnej, której celem ma być wyrównanie statusu zatrudnienia osób świadczących usługi za pośrednictwem różnego rodzaju platform z pracownikami etatowymi. Niestety, zarówno polskie prawodawstwo, jaki i podmioty obecne na naszym rynku nie są na to absolutnie gotowe. Co więcej, doświadczenia innych europejskich krajów pokazują, jak niebezpieczne mogą być konsekwencje zbyt szybkich i nieprzemyślanych zmian.

Konkurencja motorem rozwoju

Monopol i brak konkurencji zawsze oznaczają ograniczenie wyboru dla klientów, co przekłada się bezpośrednio na zawyżone ceny i brak troski o jakość świadczonych usług. Nie można dopuścić do sytuacji, jaka miała miejsce ostatnio m.in. w Hiszpanii, gdzie rząd zmusił jeden z podmiotów do obowiązku podpisywania z kierowcami umów o pracę, podczas gdy inny nadal mógł współpracować z freelancerami. W efekcie dostawcy i kurierzy masowo przenieśli się do tego drugiego.

– Obowiązkiem państwa jest troska o utrzymanie zasad uczciwej konkurencji, bez względu na to, czy są to firmy krajowe, czy zagraniczne. Przykład z rynku hiszpańskiego to cenna lekcja także dla Polski, pokazuje bowiem realne potrzeby kierowców współpracujących z najpopularniejszymi aplikacjami – podkreśla Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.

Wybór czy brak wyboru – oto jest pytanie

Współczesny rynek jest na tyle bogaty i zróżnicowany, że powrót do gospodarki opartej na monopolu w niektórych branżach wydaje się wręcz niemożliwe. Niestety, jak pokazują przykłady innych państw, wystarczy kilka zbyt szybko wydanych decyzji i zmian prawnych, by dokonać naprawdę kluczowych przetasowań na rynku.

Unijne dyrektywy z założenia mają służyć kierowcom i ich klientom, tymczasem realna groźba monopolu z założenia wiąże się z podwyżkami cen, brakiem troski o jakość usług i ograniczeniem wyboru dostawcy ulubionych usług. Kierowcy współpracujący z aplikacjami dostarczającymi jedzenie i zakupy będą wybierać te platformy, które będą respektować ich realne oczekiwania, a nie uszczęśliwiać ich na siłę, kosztem ograniczenia wolności i swobody w wyborze zleceń.

– Jak pokazują wyniki badań Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych, aż 42% usługodawców wykonuje swoją pracę w wymiarze poniżej 40 godzin tygodniowo, a 22% respondentów deklaruje, że wymiar ich czasu pracy różni się w zależności od konkretnego tygodnia. Aż 60% ankietowanych, w celu maksymalizacji swoich zarobków, korzysta równocześnie z wielu platform i aż 90% badanych nie chce, by liczba godzin pracy była im w jakikolwiek sposób odgórnie narzucana – zaznacza Łukasz Witkowski z Natviol.

Rynek delivery – czy unijne dyrektywy nadążają za rozwojem?

Napędzany innowacjami technologicznymi rynek delivery rozwija się jak nigdy dotąd. Zmieniają się nie tylko możliwości platform, ale także wymagania klientów i kierowców. Niestety, polskie prawodawstwo średnio za tym nadąża, wywołując jeszcze większy chaos, presje i utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu branży.

Nie tylko klienci oczekują dziś produktów i usług szytych na miarę. Chęć personalizacji dostępnych rozwiązań widać wyraźnie także na współczesnym rynku pracy. Coraz więcej osób pragnie większej wolności i elastyczności, kosztem złudnej stabilizacji i gwarancji zatrudnienia. To nie chwilowa moda, ale trend, który z czasem będzie się jedynie pogłębiać.

– Choć Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej deklaruje wypracowanie obowiązujących rozwiązań w oparciu o dialog ze stroną społeczną i biznesową, warto pamiętać, że już dziś na polskim rynku brakuje przewoźników i kurierów, a kolejne obostrzenia jeszcze bardziej ten problem pogłębią. Jako członek Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych chcemy stworzyć przestrzeń do rozmów nad współcześnie preferowanymi modelami współpracy oraz rolą, jaką odgrywają nowoczesne platformy i aplikacje mobilne. Żyjemy bowiem w zupełnie innych czasach niż nasi dziadkowie i rodzice. Postęp technologiczny spowodował nie tylko zmianę narzędzi, za pomocą których świadczymy swoją pracę, ale także zmianę preferencji umów łączących nas z pracodawcami – podkreśla ekspert z Natviol.

Wilk w owczej skórze

Jak wskazują wyniki badań PZPA, aż 61% dostawców, kurierów i kierowców aplikacyjnych świadczy swoje usługi na podstawie umów zleceń, wskazując jednoznacznie na istotne zalety tej formy współpracy – elastyczność w samodzielnym ustalaniu godzin wykonywanych zleceń, możliwość otrzymywania wyższego wynagrodzenia dzięki mniejszym obciążeniom podatkowym, zwolnienie z podatku dochodowego studentów oraz możliwość łączenia świadczenia usług z realizacją innych pasji i obowiązków.

Ograniczenia w tym zakresie mogą grozić jedynie monopolem firm, które znajdą sposób, by obejść obowiązujące prawo i narzucić własne warunki. Monopolista może bowiem narzucać własne ceny. Nie jest także dostatecznie zmobilizowany do zapewnienia wysokiej jakości usług, bowiem klienci pozbawieni są jakiejkolwiek alternatywy.

————————————————————————————————————————–

Natviol – polska aplikacja rozliczeniowa dla kierowców i kurierów pracujących z największymi aplikacjami na rynku jak Uber, Bolt czy Glovo. Partnerzy podejmujący współpracę z Natviol mają zagwarantowane rozliczenie swoich przychodów bez konieczności zakładania działalności gospodarczej. Dodatkowo, firma jest odpowiedzialna za zatrudnienie, rozliczenie należnych podatków, wypłacenie środków czy współpracę z urzędami.

Tagi: biznes delivery regulacje

Kontynuuj czytanie

Poprzedni: Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania

Powiązane treści

Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania
3 min read
  • Biznes
  • Polityka

Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania

13 maja 2025
Cena ropy na rynku – predykcje i analiza
2 min read
  • Gospodarka
  • Informacje
  • Polityka

Cena ropy na rynku – predykcje i analiza

7 kwietnia 2022
RPP ponownie podnosi stopy procentowe – jaka jest podwyżka?
1 min read
  • Finanse
  • Informacje
  • Polityka

RPP ponownie podnosi stopy procentowe – jaka jest podwyżka?

4 listopada 2021

TECHNOLOGIA

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić? Elektroniczny obieg dokumentów - jakie obszary można usprawnić? 1

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić?

4 grudnia 2024
Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz? 2

Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz?

24 czerwca 2024
Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach 3

Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach

3 czerwca 2024
Czy AI zmieni e-commerce na dobre Czy AI zmieni e-commerce na dobre 4

Czy AI zmieni e-commerce na dobre

13 kwietnia 2024
iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego? 5

iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego?

5 kwietnia 2024
Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia? 6

Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia?

18 września 2023
Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników 7

Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników

4 września 2023

MARKETING

Dlaczego gadżety elektroniczne to przyszłość skutecznego marketingu? Dlaczego gadżety elektroniczne to przyszłość skutecznego marketingu?

Dlaczego gadżety elektroniczne to przyszłość skutecznego marketingu?

25 sierpnia 2025
Agencja eventowa a marketing marki – jak eventy wspierają budowanie wizerunku? Agencja eventowa a marketing marki – jak eventy wspierają budowanie wizerunku?

Agencja eventowa a marketing marki – jak eventy wspierają budowanie wizerunku?

9 czerwca 2025
Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu Słownik pojęć marketingowych - Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

16 grudnia 2024
Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

5 listopada 2024
Czym jest marketing internetowy? Sprawdź! Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

5 listopada 2024
Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

3 października 2024

Masz pytania lub propozycję współpracy?

Skontaktuj się z nami:

redakcja@interactive-progress.pl

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Czy w wyniku unijnych dyrektyw grozi nam monopol na rynku delivery? Polityka
Belownice pionowe – klucz do efektywnego zarządzania odpadami w firmie Biznesekologia
Znicze, wkłady i akcesoria do produkcji – zbliżający się szczyt sezonu w listopadzie. Biznesecommerce
Transport i montaż domu modułowego – jak wygląda dzień, w którym stawiany jest dom? BudownictwoDomInformacjeNieruchomości
KATEGORIE
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Polityka
  • Informacje
INFORMACJE
  • Kontakt
  • Polityka cookies
  • Polityka prywatności
Partnerzy
  • Sklep Krauz
  • autobi.pl
Dane kontaktowe
  • redakcja@interactive-progress.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone © Interactive Progress
Design by AF themes