Skip to content
Rynki od TradingView
Interactive Progress

Interactive Progress

Gospodarka, finanse, wydarzenia, biznes i technologia

Primary Menu
  • GospodarkaInformacje o firmach i gospodarkach z polski i świata.
  • Technologia
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Informacje
  • Polityka
  • FB
  • Home
  • Finanse
  • Czym jest faktoring?
  • Artykuł partnera
  • Finanse

Czym jest faktoring?

IAP 23 sierpnia 2021 3 min read

W I kwartale 2021 roku ponad 39% mikro, małych i średnich przedsiębiorstw miało u swoich kontrahentów płatności przeterminowane o ponad 60 dni. O ile podobne opóźnienia w płatności faktur nie zagrażają stabilności wielkich przedsiębiorstw, o tyle dla małej firmy mogą decydować o „być albo nie być” na rynku. Również kary za nieopłacanie faktur w terminie nie odstraszają. Dopiero niedawno w walkę ze spóźniającymi się kontrahentami włączył się UOKiK, ale na efekty jego pracy przyjdzie nam jeszcze poczekać. W obecnej sytuacji, nie dziwi więc szybki wzrost firm oferujących faktoring.

Co to jest faktoring?

Ze wszystkich produktów finansowych dostępnych dla przedsiębiorców, faktoring na pozór nie należy do najprostszych. Zgodnie z oficjalną definicją to usługa finansowa, polegająca na wykupie przez faktora (firmę oferującą tę usługę) od faktoranta (przedsiębiorstwa czy nawet jednoosobowej działalności) nieprzeterminowanych należności z tytułu sprzedaży towarów i usług. W największym uproszczeniu, to rodzaj pożyczki zabezpieczonej wystawianymi fakturami (tzw. Faktoring z regresem), lub sprzedaż za kwotę pomniejszoną o prowizję zobowiązania Twojego kontrahenta wobec Ciebie. W dalszej części artykułu obie te formy zostaną szerzej opisane.

Jak działa faktoring?

Całkiem prosto. Przede wszystkim podpisujesz umowę z firmą faktoringową. Jej warunki – takie jak okresy wypłat, pobierana prowizja czy pozostałe warunki zależą od specyfiki branży i rynku na którym działasz. Następnie o podpisaniu takiej umowy informujesz swoich partnerów biznesowych – bo od tej chwili płatności będą dokonywali bezpośrednio na konto faktora. W momencie, w którym wystawiasz fakturę (często nawet tego samego dnia) i przesyłasz ją do swojego faktora, ten wypłaca Ci zaliczkę – zazwyczaj w wysokości 80-100%, na poczet przyszłej płatności. Nie musisz więc czekać, aż Twój kontrahent przeleje Ci pieniądze – czeka na to faktor. Ze względu na brak relacji biznesowych i skalę działalności łatwiej też prowadzić mu windykację lub skierować sprawę do sądu – więc ryzyko niezapłacenia faktury w terminie znacząco spada. Gdy Twój kontrahent przeleje pieniądze na konto faktora, ten przelewa Tobie pozostałą kwotę. Od całej kwoty brutto naliczana jest prowizja dla faktora oraz odsetki za dysponowanie jego kapitałem.

A jeśli kontrahent mimo wszystko nie zapłaci?

Tutaj właśnie mamy do czynienia z dwoma rodzajami faktoringu. W przypadku faktoringu z regresem, jeśli Twój kontrahent mimo wezwań (lub np. Postępowania przed sądem – wszystko ustalasz z faktorem w umowie) nie zapłacił, to będziesz musiał zwrócić faktorowi wypłaconą Ci wcześniej zaliczkę. Stąd porównanie do pożyczki w pierwszym akapicie. Dalej swoich roszczeń dochodzić możesz bezpośrednio z nieterminowym kontrahentem. Faktoring bez regresu, czyli tak zwany faktoring pełny zazwyczaj jest droższy, ale nie musisz zwracać wypłaconej zaliczki, w przypadku braku płatności za oryginalnie wystawioną fakturę.

Czy to się opłaca?

Jak zawsze: to zależy. Na pytanie czy w Twoim przypadku faktoring jest korzystny, czy może lepiej rozważyć pożyczki online na raty, trudno odpowiedzieć. Zależy to od rodzaju faktur które wystawiasz i relacji biznesowej, nawiązanej z partnerami. Przedstawiamy jednak koszty, wiążące się z podobną usługą:

Prowizja przygotowawcza wynosi od 0,1 do 3% wartości przyznanego Ci limitu (Faktor sfinansuje np. Wystawione przez Ciebie faktury do łącznej kwoty 100 000 brutto, a proces weryfikacji i przygotowania umowy będzie Cię jednorazowo kosztował np. 2% tej kwoty)

Odsetki wynoszą w tej chwili maksymalnie 7,2% w skali roku

Prowizja – naliczana od kwoty faktury. Wynosi przeciętnie od 0,2 do 2%.

Zakładając więc, że Twoja firma wystawiła fakturę na 20 000 brutto, a faktor wypłacił Ci 80% zaliczki, to odsetki wyniosą Cię 94,68 zł (16 000 x 7,2% x 30 (dni)/365 (dni)), prowizja 200 zł (przykładowo 1% x 20 000). Łącznie 294,68. Wydatki z tytułu prowizji faktoringowej i odsetek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i odliczyć od podatku.

Są branże, w którym faktoring potrafi zdecydowanie wpłynąć na rentowność biznesu – umożliwiając stały obrót większymi kwotami i eliminując zatory płatnicze. Każdorazowo trzeba jednak do sprawy podejść indywidualnie.

Tagi: faktoring finanse firmy pieniądze polecane pożyczki raty

Kontynuuj czytanie

Poprzedni: Wymiana pieniędzy na wakacje
Kolejny: Czy wózek widłowy musi mieć OC?

Powiązane treści

System Zarządzania Jakością jako klucz do sukcesu Twojej firmy
4 min read
  • Artykuł partnera
  • Biznes

System Zarządzania Jakością jako klucz do sukcesu Twojej firmy

18 marca 2025
Ekologiczne rozwiązania w nowoczesnym budownictwie mieszkaniowym
2 min read
  • Artykuł partnera
  • Budownictwo

Ekologiczne rozwiązania w nowoczesnym budownictwie mieszkaniowym

27 lutego 2025
Rola nowoczesnych kompetencji w profesji księgowego Rola nowoczesnych kompetencji w profesji księgowego
3 min read
  • Finanse
  • Rachunkowość

Rola nowoczesnych kompetencji w profesji księgowego

30 grudnia 2024

TECHNOLOGIA

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić? Elektroniczny obieg dokumentów - jakie obszary można usprawnić? 1

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić?

4 grudnia 2024
Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz? 2

Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz?

24 czerwca 2024
Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach 3

Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach

3 czerwca 2024
Czy AI zmieni e-commerce na dobre Czy AI zmieni e-commerce na dobre 4

Czy AI zmieni e-commerce na dobre

13 kwietnia 2024
iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego? 5

iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego?

5 kwietnia 2024
Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia? 6

Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia?

18 września 2023
Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników 7

Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników

4 września 2023

MARKETING

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu Słownik pojęć marketingowych - Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

16 grudnia 2024
Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

5 listopada 2024
Czym jest marketing internetowy? Sprawdź! Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

5 listopada 2024
Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

3 października 2024
Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

26 stycznia 2024
Reklama w… pociągu? Sprawdź, jak ją wykorzystać do promocji swojej marki

Reklama w… pociągu? Sprawdź, jak ją wykorzystać do promocji swojej marki

29 czerwca 2023

Masz pytania lub propozycję współpracy?

Skontaktuj się z nami:

redakcja@interactive-progress.pl

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Podróżuj inteligentnie i komfortowo: odkryj świat Empty Legs i wynajmu prywatnych samolotów BiznesInformacjeLotnictwoPodróże
System Zarządzania Jakością jako klucz do sukcesu Twojej firmy Biznes
Ekologiczne rozwiązania w nowoczesnym budownictwie mieszkaniowym Budownictwo
Co czeka branżę deweloperską w pierwszym kwartale 2025 roku? BudownictwoInformacjeNieruchomości
KATEGORIE
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Polityka
  • Informacje
INFORMACJE
  • Kontakt
  • Polityka cookies
  • Polityka prywatności
Partnerzy
  • Sklep Krauz
  • autobi.pl
Dane kontaktowe
  • redakcja@interactive-progress.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone © Interactive Progress
Design by AF themes