Skip to content
Rynki od TradingView
Interactive Progress

Interactive Progress

Gospodarka, finanse, wydarzenia, biznes i technologia

Primary Menu
  • GospodarkaInformacje o firmach i gospodarkach z polski i świata.
  • Technologia
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Informacje
  • Polityka
  • FB
  • Home
  • Finanse
  • Fundusze Venture Capital – perspektywy dofinansowania dla Start-up’ów
  • Finanse

Fundusze Venture Capital – perspektywy dofinansowania dla Start-up’ów

Redaktor 13 czerwca 2022 5 min read

Fundusze venture capital – perspektywy dofinansowania dla start-up’ów

Fundusze Europejskie wyróżniają się szerokim wachlarzem instrumentów finansowych, do których, poza flagowymi konkursami w postaci bezzwrotnych grantów, zaliczają się fundusze venture capital. Stanowią one alternatywny rodzaj wspierania innowacji, kierowany do przedsiębiorstw typu start-up tj. innowacyjnych spółek, poszukujących lub posiadających rentowny model biznesowy, dążących do szybkiego wzrostu, działających na rynku nie dłużej niż pięć lat. Z jakiego konkretnie wsparcia mogą skorzystać.

Start-up’y, rozpoczynając swoją działalność, ponoszą ryzyko zakładające, że stworzona innowacja w postaci usługi czy produktu może nie znaleźć odbiorców na rynku. Niepewność, jaką niesie za sobą nowa działalność, weryfikowana jest na etapie oceny modelu biznesowego przez potencjalnego inwestora. Start-up’y charakteryzuje zastosowanie w działalności nowych technologii i metod pracy dostępnych na rynku od maksymalnie pięciu lat, co pozwala stworzyć przewagę technologiczną i gwarancję szybkiego wzrostu. – Stworzony w ten sposób nowy model biznesowy niesie ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia w początkowej fazie inwestycji, zwanej popularnie „fazą zasiewów”. Inwestycje tego typu mają na celu wytypowanie najlepiej rokujących, ale zarazem bardzo ryzykownych projektów, które w przyszłości mogą zmienić oblicze gospodarki światowej. – prognozuje Laura Kloch, Starszy Konsultant ds. projektów UE z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A.

Rynek start-upów Polsce

Działalność start-up’ów na polskim rynku jest dosyć krótka, a ich źródeł należy szukać w Stanach Zjednoczonych czy w Wielkiej Brytanii. Do najbardziej znanych na arenie międzynarodowej start-up’ów należą m.in. Facebook, Uber, Airbnb, Spotify.

W Polsce w 2021 r. liczbę start-upów szacowano na od 3 tys. do 6 tys. firm we wszystkich branżach. Najbardziej znane start-up’y w kraju to m.in.: Booksy – platforma usług fryzjerskich, kosmetycznych i innych, Callpage – oprogramowanie pozwalające na oddzwonienie do klienta w ciągu 28 sec. od pozostawienia przez niego danych na formularzu internetowym czy Brainly – platforma edukacyjna.

Kim jest inwestor start-up’u i w jaki sposób skorzystać z finansowania?

Najbardziej popularną formą finansowania są fundusze venture capital (VC) oraz środki prywatnych inwestorów, tzw. aniołów biznesu.

Venture capital to inwestycje kapitałowe dokonywane na rynku pozagiełdowym, inwestujące

w przedsięwzięcia we wczesnych fazach rozwoju, które realizowane są przez wyspecjalizowane podmioty, tj. fundusze venture capital.

Wczesna faza rozwoju zakłada rozpoczęcie prac mających na celu przekształcenie pomysłu w model biznesowy. Obejmuje ona rozpoznanie rynkowe dla nowego produktu czy usługi. Na tym etapie rozwoju biznesowego przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie w ramach funduszy venture capital.

Anioły biznesu – kim są i gdzie ich szukać

Finansowanie działalności start-up’ów ze środków prywatnych inwestorów, czyli Aniołów Biznesu jest, obok bezzwrotnych dotacji z funduszy europejskich czy funduszy venture capital, jedną z najbardziej znanych form finansowania. W Polsce tradycja aniołów biznesu jest znacznie krótsza niż na Zachodzie czy w Ameryce Północnej, a ze wsparcia aniołów biznesu korzysta w Polsce zaledwie 17% rodzimych start-up’ów. Z definicji, aniołem biznesu jest przedsiębiorca lub osoba prywatna, która posiada doświadczenie w prowadzeniu z sukcesem biznesu w danej branży i chce zainwestować własne środki w innowacyjne rozwiązania przedsiębiorstw, będących we wczesnej fazie rozwoju. Są to najczęściej lokalni inwestorzy, pomagający firmom ze swojego regionu.

Aby zachęcić inwestora projekt musi cechować się dużym potencjałem rozwoju i odpowiednim modelem biznesowym, zakładającym sukces rynkowy. W przypadku aniołów biznesu wyróżniamy dwa rodzaje inwestycji. Jednym z nich jest inwestycja bezpośrednia – anioł biznesu w zamian za zainwestowanie środków obejmuje część udziałów w spółce. Inną opcją jest utworzenie spółki celowej, której udziałowcami mogą być zarówno osoby fizyczne jak i prawne, przy założeniu, że wszyscy inwestorzy zgadzają się na wspólną strategię biznesową i inwestycyjną, tworząc w rezultacie jeden podmiot. Progi kwotowe w przypadku aniołów biznesu dobierane są indywidualnie przez inwestorów.

Gdzie szukać aniołów biznesu?

W Polsce wielu inwestorów działa w ramach różnych organizacji, które pośredniczą w kontaktach pomiędzy inwestorami, a pomysłodawcami innowacyjnych rozwiązań. Najpopularniejsze sieci aniołów biznesu to m.in.:

  • Lewiatan Business Angels,

  • Sieć aniołów biznesu AMBER,

  • PolBAN Business Angel Club,

  • Kobieca Sieć Aniołów Biznesu,

  • Fundusz Kapitałowy Agencji Rozwoju Pomorza S.A.

  • Business Angel Seedfund (BAS)

  • Śląska Sieć Aniołów Biznesu Silban

  • Investin.

Program BRIdge Alfa – wsparcie innowacyjnych projektów B+R

Program BRIdge Alfa został stworzony na początku perspektywy finansowej 2014–2020 i jest finansowany ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR). Nabór wniosków trwa do 2023 roku. Założeniem programu jest wsparcie innowacyjnych projektów B+R i ich komercjalizacji ze środków publicznych we współpracy z funduszami kapitałowymi.

– Atrakcyjność Programu BRIdge Alfa potęguje fakt, że liczba aniołów biznesu na krajowym rynku jest wciąż znikoma, a niejednokrotnie spółki technologiczne mają trudność w organicznym rozwinięciu technologii do poziomu wzbudzającego zainteresowanie tak wymagających uczestników rynku kapitałowego, jak fundusze inwestycyjne z wyłącznie prywatnym kapitałem. – zauważa Laura Kloch, Starszy Konsultant ds. projektów UE z CBRTP.

W ramach partnerstwa fundusze (alfa) otrzymują środki na finansowanie konkretnych spółek i ich rozwiązań w fazie „proof of concept”, które to przeznaczane są na realizację określonych w umowie inwestycyjnej zadań. Jednak tu oceniana jest realizacja prac rozwojowych ukierunkowanych na osiągnięcie wyższego poziomu gotowości technologii. Katalog pozycji objętych wsparciem finansowania jest szerszy i bardziej elastyczny niż w przypadku flagowego programu NCBR „Szybka Ścieżka”.

Świadomość alternatywnych form finansowania

Na wczesnym etapie rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa ważne jest powierzenie procesu wsparcia biznesowego i organizacyjnego doświadczonym zespołom zarządzającym prywatnymi inwestycjami, co może przełożyć się na sukces projektów i dynamiczniejszy rozwój technologii. Do osiągnięcia tego celu niezbędne jest uwzględnienie aspektów ekonomicznych przyszłego produktu czy usługi, opartych na innowacyjnej technologii. Dodatkowo inwestowanie w start-up’y nie musi się ograniczać do środków własnych czy prywatnych inwestorów.

W obecnej perspektywie finansowej warto skorzystać ze środków publicznych w ramach Funduszy Alfa finansowanych przez NCBR. Połączenie mechanizmu alokacji środków publicznych i prywatnych, w rezultacie oznacza, że instytucja publiczna przejmuje większą część ryzyka inwestycyjnego, co jest atrakcyjne dla inwestorów prywatnych. Skorzystanie z finansowania w ramach Funduszy Bridge Alfa nie wyklucza pozyskania dodatkowych środków w ramach innych konkursów na dalszy rozwój technologii. Pamiętać należy jednak o zakazie podwójnego finansowania czy ograniczeniu finansowania w ramach pomocy de minimis.

Źródło informacji: Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu (CBRTP)

Tagi: callpage capital donfinansowanie fundusze start-up venture

Kontynuuj czytanie

Poprzedni: Podział majątku w spółce cywilnej
Kolejny: Najczęstsze błędy finansowe popełniane przez młodych ludzi

Powiązane treści

Rola nowoczesnych kompetencji w profesji księgowego Rola nowoczesnych kompetencji w profesji księgowego
3 min read
  • Finanse
  • Rachunkowość

Rola nowoczesnych kompetencji w profesji księgowego

30 grudnia 2024
Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa
3 min read
  • Artykuł partnera
  • Biznes
  • Finanse
  • Marketing

Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

5 listopada 2024
Jak najłatwiej kupić kryptowaluty i Bitcoina, czyli 3 sposoby kupna kryptowalut
4 min read
  • Finanse
  • Informacje
  • Kryptowaluty

Jak najłatwiej kupić kryptowaluty i Bitcoina, czyli 3 sposoby kupna kryptowalut

9 lutego 2024

TECHNOLOGIA

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić? Elektroniczny obieg dokumentów - jakie obszary można usprawnić? 1

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić?

4 grudnia 2024
Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz? 2

Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz?

24 czerwca 2024
Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach 3

Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach

3 czerwca 2024
Czy AI zmieni e-commerce na dobre Czy AI zmieni e-commerce na dobre 4

Czy AI zmieni e-commerce na dobre

13 kwietnia 2024
iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego? 5

iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego?

5 kwietnia 2024
Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia? 6

Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia?

18 września 2023
Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników 7

Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników

4 września 2023

MARKETING

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu Słownik pojęć marketingowych - Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

16 grudnia 2024
Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

5 listopada 2024
Czym jest marketing internetowy? Sprawdź! Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

5 listopada 2024
Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

3 października 2024
Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

26 stycznia 2024
Reklama w… pociągu? Sprawdź, jak ją wykorzystać do promocji swojej marki

Reklama w… pociągu? Sprawdź, jak ją wykorzystać do promocji swojej marki

29 czerwca 2023

Masz pytania lub propozycję współpracy?

Skontaktuj się z nami:

redakcja@interactive-progress.pl

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Jak działa nowoczesna hurtownia butelek i słoików – automatyzacje ekologiaInformacjePrzemysł
Sezon pszczelarski w Polsce – od pszczół do słoików BiznesHandelPrzemysł
Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania BiznesPolityka
Podróżuj inteligentnie i komfortowo: odkryj świat Empty Legs i wynajmu prywatnych samolotów BiznesInformacjeLotnictwoPodróże
KATEGORIE
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Polityka
  • Informacje
INFORMACJE
  • Kontakt
  • Polityka cookies
  • Polityka prywatności
Partnerzy
  • Sklep Krauz
  • autobi.pl
Dane kontaktowe
  • redakcja@interactive-progress.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone © Interactive Progress
Design by AF themes