Ze względu na postępujący deficyt pracowników na rynku pracy, powstają ciekawe alternatywy pozyskiwania nowej załogi do firm. Jedną z opcji jest outsourcing pracowniczy, który oferuje elastyczne zapewnienie zapotrzebowania na wykwalifikowany personel.
Żeby móc w pełni poruszyć temat outsourcingu pracowniczego, przyjrzyjmy się bliżej samej definicji tego pojęcia.
Outsourcing pracowniczy definicja
Outsourcing pracowniczy to nic innego jak oddelegowanie wyznaczonych kompetencji oraz zadań do firmy zewnętrznej. W prostszych słowach outsourcing pracowniczy oznacza dosłownie wynajęcie pracowników do pracy w innym przedsiębiorstwie. Należy natomiast zwrócić uwagę na to, że przedmiotem wynajmu nie są sami pracownicy, a wykonywana przez nich praca.
Firmy wynajmujące pracowników dzięki wykorzystaniu swoich sieci kontaktów – rozbudowanych baz danych – mają dostęp do ułatwionej i znacznie szybszej ścieżki zatrudnienia osób o odpowiednich kompetencjach na wymagane stanowiska.
Jakie są korzyści płynące z korzystania z outsourcingu pracowniczego?
Outsourcing pracowniczy to idealne rozwiązanie dla firm, które borykają się z problemem pozyskania kadry na stanowiska wewnątrz organizacji. Korzyści może być wiele, najważniejsze z nich to:
- Odciążenie działu rekrutacji – korzystanie z usług outsourcingu pracowniczego to ułatwienie dla działu HR, który nie musi przeprowadzać trudnych procesów rekrutacyjnych, a dba jedynie o utrzymanie pracownika na stanowisku,
- Oszczędności związane z kampaniami rekrutacyjnymi oraz działaniami employer brandingowymi – rekrutacje, w szczególności te prowadzone na szeroką skalę potrzebują ogromnych nakładów pieniężnych na kampanie w sieci oraz mediach tradycyjnych. Outsourcing pracowniczy to rozwiązanie omijające ten problem,
- Przyspieszenie procesu rekrutacji/oszczędność czasu – jedna z najważniejszych zalet outsourcingu pracowniczego. Korzystanie z usług firmy zewnętrznej pozwala na znacznie szybsze pozyskanie personelu.
- Oszczędności na działaniach operacyjnych – umowa z firmą zewnętrzną zbiera wszystkie koszty związane z pozyskiwaniem pracowników w jeden do maksymalnie kilku dokumentów rozliczeniowych. Powoduje to zmniejszenie kosztów związanych z obsługą księgową większej ilości umów, odprowadzania obowiązkowych składek itd. Ta sama sytuacja dotyczy obsługi szkoleniowej i innych zadań związanych z obsługą pracowników w firmie.
- Elastyczna oferta – większość firm oferujących outsourcing pracowniczy dostosowuje ofertę do potrzeb klienta – zwykle zmienne zapotrzebowanie na personel nie jest problemem w tego typu współpracy.
Odpowiadając na pytanie „czy outsourcing pracowniczy to opłacalna forma pozyskiwania pracowników” – zdecydowanie jest to opłacalna forma. Oszczędność czasu, pracy strategicznych zasobów ludzkich, oraz finansów to korzyści, które zdecydowanie świadczą o rentowności tego typu współpracy.