Spośród wielu istotnych elementów budowania własnego biznesu, budowanie relacji wydaje się być nie tylko kluczowym ale też wyjątkowo efektywnym. Wątpliwości niektórych budzi aspekt sprzedaży poprzez budowanie relacji. Czy to etyczne jeśli budujemy tylko po to by sprzedać? Jeśli taka jest nasza intencja, to faktycznie pojawiają się wątpliwości, kiedy jednak po prostu budujemy naszą sieć kontaktów i z radością poznajemy innych, to w naszym biznesie zaczynają się dziać magiczne rzeczy, a ta magia wynika z siły jaką niosą ze sobą relacje interpersonalne.
Dobrze rozwinięte i utrzymywane kontakty biznesowe mogą prowadzić do wzrostu sprzedaży, lepszej współpracy i większej efektywności. W jaki sposób budować właśnie takie? Na przykład poprzez stosowanie się do poniższych wskazówek.
Słuchanie i empatia
Zrozumienie potrzeb i oczekiwań drugiej strony jest fundamentalne. Aktywne słuchanie i wykazywanie empatii wobec partnerów biznesowych pozwala na budowanie głębszych i bardziej znaczących relacji. Te umiejętności można rozwijać na przykład w trakcie prowadzonych przeze mnie szkoleń z komunikacji. Wszystkie osoby, które nauczyły się słuchać i komunikować empatycznie, mają zwyczajnie lepsze wyniki biznesowe.
Komunikacja
Efektywna komunikacja jest kluczowa. Ważne jest, aby być jasnym i zrozumiałym w swoich komunikatach, a także regularnie utrzymywać kontakt. Należy pamiętać o różnych formach komunikacji – od e-maili po spotkania twarzą w twarz. W trakcie szkoleń dla liderów, mówię o tym, że efektywnie to znaczy potrafić przekazać komunikat w 5 niezłożonych zdaniach. W komunikacji przecież zależy nam na tym by zbudować porozumienie z osobą, z którą rozmawiamy.
Zaufanie
Budowanie zaufania zajmuje czas, ale jest niezbędne w tworzeniu trwałych relacji biznesowych. Działanie etycznie, dotrzymywanie obietnic i zachowanie transparentności w działaniach to podstawy budowania zaufania. Nie chcemy podejmować współpracy z osobami, co do których mamy jakiekolwiek wątpliwości. Lubię podejście, w którym mam ustalone swoje własne zasady nawiązywania współpracy, ufam swojej intuicji i dbam o to by współpracować z osobami, które mają ze mną…
Wspólne wartości i cele
Współpraca jest najbardziej owocna, gdy obie strony dzielą wspólne wartości i cele. To tworzy silną podstawę dla długoterminowej i produktywnej współpracy. Nie mamy problemów kiedy przychodzi moment podejmowania decyzji, ponieważ podejmujemy je przez pryzmat współdzielonych wartości właśnie.
Networking
Regularne uczestnictwo w wydarzeniach branżowych, konferencjach i spotkaniach networkingowych pozwala na rozszerzanie kręgu kontaktów biznesowych. Nie należy jednak ich traktować jako jednorazowej transakcji, ale jako okazji do budowania długofalowych relacji. Nikt z nas nie lubi rozmawiać z osobami, które usilnie chcą sprzedać swój produkt, każdemu kto stanie na ich drodze.
Dostosowanie się do zmian
Świat biznesu jest dynamiczny, a umiejętność dostosowania się do zmian jest cenna. Elastyczność w relacjach biznesowych, umiejętność szybkiego reagowania na nowe okoliczności, może przynieść obopólne korzyści. Nie ma sensu liczyć na, to, że będzie, jak przed pandemią, przed wojną, przed erą cyfrową. Świat pędzi do przodu i jeśli nauczymy się odnajdywać w nim w sposób elastyczny, mamy szansę na reagowanie na bieżąco w biznesie, marketingu i zarządzaniu.
Szacunek i profesjonalizm
Zachowanie profesjonalizmu i okazywanie szacunku w każdej sytuacji jest niezbędne w budowaniu i utrzymywaniu relacji biznesowych. To obejmuje terminowe reagowanie na wiadomości, zachowanie poufności i kultury osobistej. Czasem mam wrażenie, że nie jest to jasny element, na przykład kiedy liderzy uważają, że pokrzykiwanie na swój zespół jest naturalnym elementem zarządzania sobą i swoimi emocjami. Nie jest, to objaw ani profesjonalizmu ani szacunku.
Dawanie i branie
W relacjach biznesowych ważna jest równowaga między dawaniem a braniem. Oferowanie pomocy lub wartościowych informacji bez bezpośredniego oczekiwania na rewanż może prowadzić do silniejszych i bardziej owocnych relacji. Postawa służebna nie powinna nam się już kojarzyć z usługiwaniem innym lecz z gotowością do wsparcia i pomocy.
Indywidualizacja
Traktowanie każdej relacji biznesowej indywidualnie, z uwzględnieniem specyfiki partnera, może znacząco zwiększyć jej efektywność. Personalizacja dotyczy zarówno komunikacji, jak i podejścia do współpracy. Każdy z nas funkcjonuje w innym sposobie myślenia i działania, każdy z nas ma inną strategię na realizowanie tych samych potrzeb, zrozumienie i wdrażanie świadomości w tym obszarze, jest konieczne.
Cierpliwość
Budowanie silnych relacji biznesowych wymaga czasu i cierpliwości. Nie można spodziewać się natychmiastowych rezultatów; zamiast tego warto koncentrować się na stopniowym budowaniu zaufania i zrozumienia.
Podsumowując, skuteczne budowanie relacji w biznesie wymaga kombinacji umiejętności komunikacyjnych, empatii, profesjonalizmu oraz gotowości do adaptacji i współpracy. Utrzymywanie silnych i zdrowych relacji biznesowych jest procesem ciągłym, który wymaga zaangażowania i poświęcenia czasu, ale przynosi wymierne korzyści w długoterminowej perspektywie. Ich rozwój jest naszym wyborem i możemy ten wybór podejmować każdego dnia od nowa, tworząc silne relacje i taki sam biznes.
AUTORKA
Edyta Kwiatkowska www.leadit.com.pl
Coacherka ICF, facylitatorka IAF, moderatorka Design Thinking i dyplomowana trenerka biznesu Wszechnicy UJ. Od 2018 roku aktywnie rozwijająca się w ramach Maxwell Leadership, gdzie obecnie pełni również rolę Peer Teaching Partnera. Wykładowca w Szkole Liderów w kooperacji Maxwell Leadership z Akademią Leona Koźmińskiego. Członkini Forbes Coaches Council. Laureatka Maxwell Culture Awards 2023. Jest założycielką Instytutu Szkoleniowo-Rozwojowego z certyfikatem ISO 9001-2015. Oferuje szkolenia i warsztaty w obszarze przywództwa,liderstwa, komunikacji i pracy zespołowej. Pasjonatka stałego rozwoju między innymi na kierunku psychologii klinicznej, MBA i w programie Harvard Manage Mentor®.