Skip to content
Rynki od TradingView
Interactive Progress

Interactive Progress

Gospodarka, finanse, wydarzenia, biznes i technologia

Primary Menu
  • GospodarkaInformacje o firmach i gospodarkach z polski i świata.
  • Technologia
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Informacje
  • Polityka
  • FB
  • Home
  • Biznes
  • Budowanie relacji w biznesie – wskazówki. Masz tu dowolność
  • Biznes

Budowanie relacji w biznesie – wskazówki. Masz tu dowolność

Redaktor 9 grudnia 2023 4 min read

Spośród wielu istotnych elementów budowania własnego biznesu, budowanie relacji wydaje się być nie tylko kluczowym ale też wyjątkowo efektywnym. Wątpliwości niektórych budzi aspekt sprzedaży poprzez budowanie relacji. Czy to etyczne jeśli budujemy tylko po to by sprzedać? Jeśli taka jest nasza intencja, to faktycznie pojawiają się wątpliwości, kiedy jednak po prostu budujemy naszą sieć kontaktów i z radością poznajemy innych, to w naszym biznesie zaczynają się dziać magiczne rzeczy, a ta magia wynika z siły jaką niosą ze sobą relacje interpersonalne.

Dobrze rozwinięte i utrzymywane kontakty biznesowe mogą prowadzić do wzrostu sprzedaży, lepszej współpracy i większej efektywności. W jaki sposób budować właśnie takie? Na przykład poprzez stosowanie się do poniższych wskazówek.

Słuchanie i empatia

Zrozumienie potrzeb i oczekiwań drugiej strony jest fundamentalne. Aktywne słuchanie i wykazywanie empatii wobec partnerów biznesowych pozwala na budowanie głębszych i bardziej znaczących relacji. Te umiejętności można rozwijać na przykład w trakcie prowadzonych przeze mnie szkoleń z komunikacji. Wszystkie osoby, które nauczyły się słuchać i komunikować empatycznie, mają zwyczajnie lepsze wyniki biznesowe.

Komunikacja

Efektywna komunikacja jest kluczowa. Ważne jest, aby być jasnym i zrozumiałym w swoich komunikatach, a także regularnie utrzymywać kontakt. Należy pamiętać o różnych formach komunikacji – od e-maili po spotkania twarzą w twarz. W trakcie szkoleń dla liderów, mówię o tym, że efektywnie to znaczy potrafić przekazać komunikat w 5 niezłożonych zdaniach. W komunikacji przecież zależy nam na tym by zbudować porozumienie z osobą,  z którą rozmawiamy.

Zaufanie

Budowanie zaufania zajmuje czas, ale jest niezbędne w tworzeniu trwałych relacji biznesowych. Działanie etycznie, dotrzymywanie obietnic i zachowanie transparentności w działaniach to podstawy budowania zaufania. Nie chcemy podejmować współpracy z osobami, co do których mamy jakiekolwiek wątpliwości. Lubię podejście, w którym mam ustalone swoje własne zasady nawiązywania współpracy, ufam swojej intuicji i dbam o to by współpracować z osobami, które mają ze mną…

Wspólne wartości i cele

Współpraca jest najbardziej owocna, gdy obie strony dzielą wspólne wartości i cele. To tworzy silną podstawę dla długoterminowej i produktywnej współpracy. Nie mamy problemów kiedy przychodzi moment podejmowania decyzji, ponieważ podejmujemy je przez pryzmat współdzielonych wartości właśnie.

Networking

Regularne uczestnictwo w wydarzeniach branżowych, konferencjach i spotkaniach networkingowych pozwala na rozszerzanie kręgu kontaktów biznesowych. Nie należy jednak ich traktować jako jednorazowej transakcji, ale jako okazji do budowania długofalowych relacji. Nikt z nas nie lubi rozmawiać z osobami, które usilnie chcą sprzedać swój produkt, każdemu kto stanie na ich drodze.

Dostosowanie się do zmian

Świat biznesu jest dynamiczny, a umiejętność dostosowania się do zmian jest cenna. Elastyczność w relacjach biznesowych, umiejętność szybkiego reagowania na nowe okoliczności, może przynieść obopólne korzyści. Nie ma sensu liczyć na, to, że będzie, jak przed pandemią, przed wojną, przed erą cyfrową. Świat pędzi do przodu i jeśli nauczymy się odnajdywać w nim w sposób elastyczny, mamy szansę na reagowanie na bieżąco w biznesie, marketingu i zarządzaniu.

Szacunek i profesjonalizm

Zachowanie profesjonalizmu i okazywanie szacunku w każdej sytuacji jest niezbędne w budowaniu i utrzymywaniu relacji biznesowych. To obejmuje terminowe reagowanie na wiadomości, zachowanie poufności i kultury osobistej. Czasem mam wrażenie, że nie jest to jasny element, na przykład kiedy liderzy uważają, że pokrzykiwanie na swój zespół jest naturalnym elementem zarządzania sobą i swoimi emocjami. Nie jest, to objaw ani profesjonalizmu ani szacunku.

Dawanie i branie

W relacjach biznesowych ważna jest równowaga między dawaniem a braniem. Oferowanie pomocy lub wartościowych informacji bez bezpośredniego oczekiwania na rewanż może prowadzić do silniejszych i bardziej owocnych relacji. Postawa służebna nie powinna nam się już kojarzyć z usługiwaniem innym lecz z gotowością do wsparcia i pomocy.

Indywidualizacja

Traktowanie każdej relacji biznesowej indywidualnie, z uwzględnieniem specyfiki partnera, może znacząco zwiększyć jej efektywność. Personalizacja dotyczy zarówno komunikacji, jak i podejścia do współpracy. Każdy z nas funkcjonuje w innym sposobie myślenia i działania, każdy z nas ma inną strategię na realizowanie tych samych potrzeb, zrozumienie i wdrażanie świadomości w tym obszarze, jest konieczne.

Cierpliwość

Budowanie silnych relacji biznesowych wymaga czasu i cierpliwości. Nie można spodziewać się natychmiastowych rezultatów; zamiast tego warto koncentrować się na stopniowym budowaniu zaufania i zrozumienia.

Podsumowując, skuteczne budowanie relacji w biznesie wymaga kombinacji umiejętności komunikacyjnych, empatii, profesjonalizmu oraz gotowości do adaptacji i współpracy. Utrzymywanie silnych i zdrowych relacji biznesowych jest procesem ciągłym, który wymaga zaangażowania i poświęcenia czasu, ale przynosi wymierne korzyści w długoterminowej perspektywie. Ich rozwój jest naszym wyborem i możemy ten wybór podejmować każdego dnia od nowa, tworząc silne relacje i taki sam biznes.

AUTORKA

Edyta Kwiatkowska www.leadit.com.pl

Coacherka ICF, facylitatorka IAF, moderatorka Design Thinking i dyplomowana trenerka biznesu Wszechnicy UJ. Od 2018 roku aktywnie rozwijająca się w ramach Maxwell Leadership, gdzie obecnie pełni również rolę Peer Teaching Partnera. Wykładowca w Szkole Liderów w kooperacji Maxwell Leadership z Akademią Leona Koźmińskiego. Członkini Forbes Coaches Council. Laureatka Maxwell Culture Awards 2023. Jest założycielką Instytutu Szkoleniowo-Rozwojowego z certyfikatem ISO 9001-2015. Oferuje szkolenia i warsztaty w obszarze przywództwa,liderstwa, komunikacji i pracy zespołowej. Pasjonatka stałego rozwoju między innymi na kierunku psychologii klinicznej, MBA i w programie Harvard Manage Mentor®.

Tagi: biznes polecane relacje rozwój wskazówki

Kontynuuj czytanie

Poprzedni: Gewerba a składki. Jakie odprowadzać przy jednoosobowej działalności?
Kolejny: Agencja ecommerce – czym jest? W czym może Ci pomóc?

Powiązane treści

Sezon pszczelarski w Polsce – od pszczół do słoików
3 min read
  • Artykuł partnera
  • Biznes
  • Handel
  • Przemysł

Sezon pszczelarski w Polsce – od pszczół do słoików

14 maja 2025
Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania
3 min read
  • Biznes
  • Polityka

Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania

13 maja 2025
Podróżuj inteligentnie i komfortowo: odkryj świat Empty Legs i wynajmu prywatnych samolotów
5 min read
  • Biznes
  • Informacje
  • Lotnictwo
  • Podróże

Podróżuj inteligentnie i komfortowo: odkryj świat Empty Legs i wynajmu prywatnych samolotów

24 kwietnia 2025

TECHNOLOGIA

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić? Elektroniczny obieg dokumentów - jakie obszary można usprawnić? 1

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić?

4 grudnia 2024
Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz? 2

Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz?

24 czerwca 2024
Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach 3

Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach

3 czerwca 2024
Czy AI zmieni e-commerce na dobre Czy AI zmieni e-commerce na dobre 4

Czy AI zmieni e-commerce na dobre

13 kwietnia 2024
iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego? 5

iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego?

5 kwietnia 2024
Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia? 6

Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia?

18 września 2023
Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników 7

Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników

4 września 2023

MARKETING

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu Słownik pojęć marketingowych - Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

16 grudnia 2024
Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

5 listopada 2024
Czym jest marketing internetowy? Sprawdź! Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

5 listopada 2024
Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

3 października 2024
Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

26 stycznia 2024
Reklama w… pociągu? Sprawdź, jak ją wykorzystać do promocji swojej marki

Reklama w… pociągu? Sprawdź, jak ją wykorzystać do promocji swojej marki

29 czerwca 2023

Masz pytania lub propozycję współpracy?

Skontaktuj się z nami:

redakcja@interactive-progress.pl

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Sezon pszczelarski w Polsce – od pszczół do słoików BiznesHandelPrzemysł
Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania BiznesPolityka
Podróżuj inteligentnie i komfortowo: odkryj świat Empty Legs i wynajmu prywatnych samolotów BiznesInformacjeLotnictwoPodróże
System Zarządzania Jakością jako klucz do sukcesu Twojej firmy Biznes
KATEGORIE
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Polityka
  • Informacje
INFORMACJE
  • Kontakt
  • Polityka cookies
  • Polityka prywatności
Partnerzy
  • Sklep Krauz
  • autobi.pl
Dane kontaktowe
  • redakcja@interactive-progress.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone © Interactive Progress
Design by AF themes