Skip to content
Rynki od TradingView
Interactive Progress

Interactive Progress

Gospodarka, finanse, wydarzenia, biznes i technologia

Primary Menu
  • GospodarkaInformacje o firmach i gospodarkach z polski i świata.
  • Technologia
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Informacje
  • Polityka
  • FB
  • Home
  • Gospodarka
  • Koniec programu „Mój Elektryk” a branża taxi
  • Gospodarka
  • Motoryzacja

Koniec programu „Mój Elektryk” a branża taxi

Redaktor 3 października 2024 4 min read

– wstrzymano przyjmowanie wniosków

Z uwagi na wyczerpanie się puli środków finansowych, z dniem 1. września br. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wstrzymał przyjmowanie wniosków w ramach ścieżki leasingowej programu „Mój Elektryk”. W ramach programu, od 2021 roku fundusz wsparł zakup około 25 tysięcy pojazdów elektrycznych w łącznej kwocie ok. 660 mln zł. Co dalej z realizacją programu? Kiedy i na jakich warunkach zostanie wznowiony?

W oczekiwaniu na nowe źródło finansowania

Wyczerpanie się puli środków nie oznacza zakończenia funkcjonowania programu. Jak uspokaja Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wnioski o udział w programie „Mój Elektryk” będzie można ponownie składać już od stycznia 2025 roku. To właśnie wtedy ma pojawić się nowe źródło finansowania, które obejmie także pojazdy zakupione w drugiej połowie br.

– Choć zainteresowanie elektrykami nie słabnie, istniejąca infrastruktura wydaje się być nieprzygotowana do takiej przesiadki. Kulawy system ładowania samochodów elektrycznych sprawia, że użytkowanie tradycyjnych samochodów spalinowych nadal stanowi tańszą i bardziej dostępną alternatywę. – zauważa Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów. – Choć państwo deklaruje wsparcie finansowe, prawdziwy zastrzyk środków powinien zostać przekazany nie tylko na zakup pojazdów, ale przede wszystkim na rozbudowę systemu ładowania i szeroko pojętą transformację energetyczną. – dodaje.

W lipcu br. budżet programu „Mój Elektryk” został zwiększony o dodatkowe 60 mln zł. Jak deklaruje NFOŚiGW, w puli środków na wsparcie finansowania zakupu pojazdów elektrycznych dla osób prywatnych pozostało 25 mln zł. O dotację w wysokości 18 750 zł mogą ubiegać się osoby planujące zakup samochodu o wartości do 225 000 zł. Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą ubiegać się o dotację w wysokości 27 000 zł bez limitu wartości zakupu. W budżecie programu pozostało także ok. 90 mln zł na wsparcie przedsiębiorców. Wysokość wsparcia zakupu samochodów dostawczych uzależniona jest od rocznego przebiegu pojazdu i wynosi do 20 lub 30 procent kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 50 000 zł i odpowiednio 70 000 zł. W ramach programu można ubiegać się także o wsparcie zakupu elektrycznych motorowerów, motocykli, skuterów lub quadów. Dotacja na ten cel wynosi maksymalnie 4 000 zł, ale mogą z niej skorzystać wyłącznie przedsiębiorcy, a nie osoby fizyczne.

Leasing musi poczekać

Choć program „Mój Elektryk” nadal funkcjonuje, to pula środków na dopłaty do leasingów została już całkowicie wyczerpana. Przedsiębiorcy muszą poczekać z ubieganiem się o leasing do nowego roku. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej tłumaczy, że przerwa w naborze wniosków na ścieżce leasingowej związana jest z przygotowaniami dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania. Jednocześnie NFOŚiGW zapewnia, że nowy nabór ma objąć także zakup pojazdów dokonany w II połowie 2024 roku.

– Przedsiębiorcy tkwią w zawieszeniu. Nie mamy pojęcie, jak program „Mój Elektryk” będzie funkcjonował w przyszłości. Choć NFOŚiGW uspokaja i deklaruje ciągłość wsparcia, tylko nieliczni przedsiębiorcy są gotowi zaryzykować leasing samochodów elektrycznych w końcówce 2024 roku. To kolejny hamulec zaciągnięty na rozwój branży przewozowej i taksówkarskiej – zauważa Łukasz Witkowski z Natviol.

Zarówno Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak i Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zabiegają o pozyskanie dodatkowych środków na realizację programu „Mój Elektryk” z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) oraz środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Proces ten wymaga jednak wielu ustaleń nie tylko na poziomie krajowym, ale przede wszystkim na poziomie Komisji Europejskiej, co znacząco wydłuża czas ostatecznych decyzji.

Warto przypomnieć, że na obecnych zasadach wsparcie w ramach programu „Mój Elektryk” obejmuje wyłącznie zakup nowych, nieużywanych i nierejestrowanych wcześniej pojazdów oraz pojazdów zakupionych i zarejestrowanych przez dealerów samochodowych lub firmy leasingowe z przebiegiem maksymalnie 50 km.

Branża apeluje o przyspieszenie prac

Jak przypominają przedstawiciele branży transportowej, realizacja dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych była jednym z warunków, jakie Polska musiała spełnić, by odblokować środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Warto podkreślić, że największych zakupów samochodów elektrycznych dokonują nie klienci indywidualni, ale właśnie przedsiębiorcy, korzystając z leasingu. Największe krajowe organizacje transportowe i motoryzacyjne w piśmie do przedstawicieli rządu alarmują, że konsekwencje przerwania realizacji programu „Mój Elektryk” boleśnie odczuje cała branża.

Co ciekawe, niektórzy producenci samochodów szybko i aktywnie zareagowali na zmiany, oferując rabaty w kwocie równej podstawowej dotacji, czyli 18 750 zł, na wszystkie modele, bez limitu ceny. Warto przypomnieć, że o wsparcie w ramach programu „Mój Elektryk” nie mogą ubiegać się nabywcy tzw. „hybryd”, które w polskim ustawodawstwie i na polskich drogach nadal traktowane są na równi z samochodami spalinowymi.

————————————————————————————————————————–

Natviol – polska aplikacja rozliczeniowa dla kierowców i kurierów pracujących z największymi aplikacjami na rynku jak Uber, Bolt czy Glovo. Partnerzy podejmujący współpracę z Natviol mają zagwarantowane rozliczenie swoich przychodów bez konieczności zakładania działalności gospodarczej. Dodatkowo, firma jest odpowiedzialna za zatrudnienie, rozliczenie należnych podatków, wypłacenie środków czy współpracę z urzędami.

Tagi: dopłaty mój elektryk program wstrzymany

Kontynuuj czytanie

Poprzedni: Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach
Kolejny: Nowoczesne techniki uprawy: jak innowacje zmieniają rolnictwo

Powiązane treści

Nowoczesne techniki uprawy: jak innowacje zmieniają rolnictwo Nowoczesne techniki uprawy: jak innowacje zmieniają rolnictwo
3 min read
  • Artykuł partnera
  • Gospodarka

Nowoczesne techniki uprawy: jak innowacje zmieniają rolnictwo

5 listopada 2024
Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach
4 min read
  • Informacje
  • Innowacje
  • Motoryzacja
  • Technologia

Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach

3 czerwca 2024
Branża automotive szuka oszczędności. Gdzie znajdzie je najszybciej?
4 min read
  • ecommerce
  • Motoryzacja

Branża automotive szuka oszczędności. Gdzie znajdzie je najszybciej?

17 lipca 2023

TECHNOLOGIA

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić? Elektroniczny obieg dokumentów - jakie obszary można usprawnić? 1

Elektroniczny obieg dokumentów – jakie obszary można usprawnić?

4 grudnia 2024
Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz? 2

Taśma pakowa – jak dobrać ją do branży, w której działasz?

24 czerwca 2024
Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach 3

Wielkie nadzieje w autonomicznych pojazdach

3 czerwca 2024
Czy AI zmieni e-commerce na dobre Czy AI zmieni e-commerce na dobre 4

Czy AI zmieni e-commerce na dobre

13 kwietnia 2024
iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego? 5

iPhone 15 czy iPhone 15 Pro – który model wybrać i dlaczego?

5 kwietnia 2024
Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia? 6

Reklama zewnętrzna a sztuczna inteligencja. Jakie są szanse i zagrożenia?

18 września 2023
Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników 7

Microsoft 365 (dawniej Office 365) – zwiększ efektywność swoich pracowników

4 września 2023

MARKETING

Agencja eventowa a marketing marki – jak eventy wspierają budowanie wizerunku? Agencja eventowa a marketing marki – jak eventy wspierają budowanie wizerunku?

Agencja eventowa a marketing marki – jak eventy wspierają budowanie wizerunku?

9 czerwca 2025
Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu Słownik pojęć marketingowych - Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

Słownik pojęć marketingowych – Kluczowe wskaźniki w digital marketingu

16 grudnia 2024
Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

Efektywne metody windykacji jako klucz do stabilności finansowej przedsiębiorstwa

5 listopada 2024
Czym jest marketing internetowy? Sprawdź! Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

Czym jest marketing internetowy? Sprawdź!

5 listopada 2024
Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

Wizualna Siła Brandingu: Oklejanie Witryn a Wizerunek Marki

3 października 2024
Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?

26 stycznia 2024

Masz pytania lub propozycję współpracy?

Skontaktuj się z nami:

redakcja@interactive-progress.pl

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Agencja eventowa a marketing marki – jak eventy wspierają budowanie wizerunku? EventyMarketing
Jak działa nowoczesna hurtownia butelek i słoików – automatyzacje ekologiaInformacjePrzemysł
Sezon pszczelarski w Polsce – od pszczół do słoików BiznesHandelPrzemysł
Geopolityczne wyzwania kontra optymizm biznesu – wyniki najnowszego badania BiznesPolityka
KATEGORIE
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Polityka
  • Informacje
INFORMACJE
  • Kontakt
  • Polityka cookies
  • Polityka prywatności
Partnerzy
  • Sklep Krauz
  • autobi.pl
Dane kontaktowe
  • redakcja@interactive-progress.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone © Interactive Progress
Design by AF themes