Copywriting to wyjątkowe narzędzie marketingowe, które pozwala tworzyć różnorodne treści do budowania komunikacji oraz wyróżniania się spośród konkurencji. Dobry copywriter potrafi przygotować wszystkie teksty niezbędne dla firmy w ramach jej działalności online oraz offline. Niezmiennie od początku swojej przygody z copywritingiem słucham swojej intuicji i dopasowuję treść do klientów, języka i komunikacji marketingowej danej marki, niezależnie od zastosowanych technik copywritingu. O sekretach zawodu copywriterki i wyjątkowych zaletach copywritingu dla biznesu.
Copywriting w ostatnich latach stał się bardzo popularnym zawodem. Jak myślisz dlaczego?
Moim zdaniem wiele osób sądzi, że to prosty i łatwy kawałek chleba. Choć rzeczywiście praca w zawodzie copywriterki dla mnie jest piękną przygodą, to niestety nie jest to zajęcie dla każdego. Prawdą jest, że zawód ten można wykonywać zdalnie (a praca zdalna jest dziś bardzo popularna). Myślę, że podobnie jak do każdego innego zawodu, także i w tym przypadku trzeba mieć pewne predyspozycje i wiedzę.
Ludzie myślą, że wystarczy napisać tekst i zarobią pieniądze. Istnieją takie osoby, które pracują w tym zawodzie za grosze. Jednak nie o to w tym wszystkim chodzi. Trzeba wiedzieć, jak napisać, czy jakich użyć słów, aby trafić do odpowiedniej grupy docelowej. Świat copywritingu jest piękny i ogromny, a zapotrzebowanie na dobrych copywriterów wzrosło po pandemii.
Konkurencja na rynku jest naprawdę ogromna. Co cię wyróżnia?
Naprawdę? Nie zauważyłam… (śmiech). Ponad 10-letnie doświadczenie w zawodzie copywriterki, znajomość zasad SEO i prowadzenie 3 portali internetowych, na których na bieżąco wykorzystuję wiedzę, którą nieustannie zdobywam. A dodatkowo pasja do słowa pisanego, kreatywność oraz intuicja i umiejętność opowiadania historii firm, które porywają czytelnika. I fakt, że ze mną po prostu dobrze się pracuje, a klient zawsze otrzymuje więcej, niż oczekuje.
Moi klienci rzadko proszą o poprawki, często są zachwyceni otrzymanym tekstem. I to jest dla mnie powód do dumy. Przez te wszystkie lata nasłuchałam się od klientów różnych opowieści o innych copywriterach, którzy nie wracają z przygotowanymi artykułami, kontakt się z nimi urywa albo obrażają się na uwagi klientów.
Jakie są najważniejsze cechy dobrego copywritera wg Ciebie?
Na wysoki poziom dobrych i najlepszych copywritingu wpływa wiele czynników. A są to:
– pasja do pisania
– kreatywność
– precyzja
– wnikliwość
– perswazja
– zwracanie uwagi na szczegóły
– dbałość o merytorykę
– znajomość zasad SEO
– pisanie odpowiednim językiem
– pisanie we właściwy sposób
– umiejętność współpracy z innymi
– chęć nieustannego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych
Być może i prawdą jest, że każdy może zostać copywriterem (choć ja się z tym nie zgadzam). Nie każdy jest gotowy poświęcić czas na naukę, praktykę i szlifowanie swoich umiejętności, tak aby stać się mistrzem.
Jakie są różnice między dziennikarstwem a copywritingiem online?
Wielu właścicieli firm błędnie zakłada, że potrzebują dziennikarza do przygotowywania treści na ich strony internetowe. W ofertach pracy dla copywriterów czasem widnieje informacja o poszukiwaniu osoby z wykształceniem dziennikarskim. Nie wszyscy rozumieją, że istnieje zasadnicza różnica pomiędzy dziennikarstwem i copywritingiem:
– Copywriter pisze dla ludzi i wyszukiwarek.
– Dziennikarz skupia się na tematach, które przyciągają uwagę czytelników.
– Dobrzy copywriterzy potrafią sformatować teksty, tak, aby były atrakcyjne wizualne i aby się je dobrze czytało.
– Celem dziennikarstwa jest relacjonowanie, informowanie, zachęcanie do wypowiedzi.
Zauważam, że wielu dziennikarzy, z którymi współpracuję, nie ma zmysłu pisania dla wyszukiwarek. Choć tworzą wyjątkowe i atrakcyjne treści, to nie znają zasad SEO, nie stosują słów kluczowych i nie tworzą atrakcyjnych wizualnie tekstów. Wielu dziennikarzy pisze jednolite teksty bez śródtytułów, a to utrudnia czytanie tekstów. Zadaniem copywritera jest stworzenie tekstu, który będzie się dobrze pozycjonował naturalnie, wysoko wyświetlał w wyszukiwarkach oraz skłaniał czytelnika do podjęcia działania – zakup, rejestracja czy zapis na newsletter. W świecie online wygrywają firmy, które zatrudniają najlepszych copywriterów.
Copywriting to nie tylko pisanie tekstów, to budowanie marki w sieci. Jak możesz w tym pomóc?
Według mnie copywriting jest jednym z narzędzi budowania marki w sieci. To umiejętność opowiadania historii marki, która dociera do odpowiedniej grupy docelowej. I ja to robię każdego dnia, tworząc wszelkiego rodzaju treści dla klientów na potrzeby internetu.
Jakie są trendy w copywritingu i budowaniu marki w sieci w najbliższych latach?
Moim zdaniem po wielkim bumie sztucznej inteligencji nastąpi złota era profesjonalnych copywriterów. Teraz teksty pisane przez AI są rozchwytywane. Jednak nawet najlepsza sztuczna inteligencja nie stworzy kreatywnego tekstu dopasowanego do potrzeb marki, który wesprze ją w działaniach marketingowych. Wspólnie z jednym z klientów testowaliśmy sztuczną inteligencję w copywritingu. Może i teksty są napisane szybciej niż przez człowieka, jednak ich wartość merytoryczna jest naprawdę marna.
Czy masz swoje ulubione narzędzia do copywritingu?
Istnieją różne narzędzia, które ułatwiają codzienną pracę copywritera. Niezmiennie od początku swojej przygody z copywritingiem słucham swojej intuicji i dopasowuję treść do klientów, języka i komunikacji marketingowej danej marki, niezależnie od zastosowanych technik copywritingu.
Copywriting to nie tylko pisanie tekstów na bloga czy artykuły, to także treści social media, czy coś jeszcze?
Copywriting to wyjątkowe narzędzie marketingowe, które pozwala tworzyć różnorodne treści do budowania komunikacji oraz wyróżniania się spośród konkurencji. Dobry copywriter potrafi przygotować wszystkie teksty niezbędne dla firmy w ramach jej działalności online oraz offline. A są to także maile, newslettery, opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym, artykuły do prasy, ogłoszenia czy hasła reklamowe.
W jaki sposób wykorzystujesz copywriting do prowadzenia 3 portali internetowych?
Zamiłowanie do pisania, znajomość zasad SEO i doświadczenie w copywritingu sprawia, że treści publikowane na moich stronach naturalnie dobrze się pozycjonują. Nie wymagają inwestycji w reklamy i SEO, a to przekłada się na zarobki w moim biznesie. Jestem wydawcą 3 stron internetowych. Pierwsza z nich – portal urodowy TrustedCosmetics.pl powstał 10 lat temu. Następnie w 2018 roku powstał blog lifestylowy SposobyNaZycie.pl. Natomiast w zeszłym roku stworzyłam portal biznesowy PolecanyBiznes.pl. Każda z moich stron w ekspresowym tempie zyskała popularność i grupę fanów, choć każda z nich kierowana jest do nieco innego czytelnika. Fascynują mnie nowinki w SEO i copywritingu, a najnowsze rozwiązania chętnie testuję na swoich stronach. Myślę, że to kolejna cecha, która daje mi przewagę w biznesie oraz przewagę jako copywriterka.
W jaki sposób zrodził się pomysł na portal biznesowy PolecanyBiznes.pl?
Przyznam szczerze, że nie planowałam tworzenia kolejnego portalu. Do zeszłego roku mój biznes opierał się na 4 filarach, a były to usługi copywritingu, usługi wirtualnej asysty i 2 strony internetowe. Miałam mnóstwo klientów i zapełniony harmonogram pracy. Pomysł na portal ludzi biznesu podpowiedziała mi intuicja podczas lektury jednej z książek o milionerach. Było to tak silne uczucie, powracające jak bumerang, które nie pozwalało mi się skupić na codziennej pracy. Uznałam, że to znak. I tak też w październiku 2022 z potrzeby serca oraz natchnienia intuicji powstała strona PolecanyBiznes.pl, na której piszę o tym, co ważne dla przedsiębiorców i świata biznesu. Portal od samego początku cieszy się ogromną popularnością, która przechodzi moje najśmielsze oczekiwania, co jest powodem do dumy i motywuje do działania.
Bio: Renata Zielezińska – kobieta biznesu i aktywna zawodowo mama. Copywriterka SEO, wirtualna asystentka oraz wydawca 3 portali internetowych: portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl, magazynu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl oraz bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl. Od 2012 roku prowadzi z sukcesami własny biznes.